2013. november 8., péntek

Őrség, egy napos kőrtúra.

Kupon! Szinte fillérekért az Őrségbe három napra! És andalúz lovakon lehet lovagolni. Mily meglepő, párom egyből nem húzta az orrát, hogy messze van.
Csütörtökön késő délután indultunk, gyorsan alkonyodott. M 70-esről mellékútra fordulva kimondottan jó minőségű aszfalton gurultunk, hirtelen satufék és közvetlenül előttünk a bokrok közül kivágódva, már ugrotta is át az út melletti árkot egy hatalmas agancsos, nyomában négy ünővel. Az autó előtt megzavarodtak, aztán rendezték soraikat és emelt fővel kecsesen, könnyed léptekkel átvonultak előttünk az országúton. Megbabonázva néztük őket.

Vaksötétben értünk Kercaszomorra, a farmon semmi világítás, Lászlót a tulajt bukdácsolva követtük a sötétben a házhoz.

Kicsi ház, a szoba végében hatalmas kandalló. Egyből feléledt bennünk az ősi ösztön, kerítettünk szalmát és farönköket, pár perc múlva pattogott a tűz. Vacsora vasi pecsenye és dödölle. Nahát ez a dödölle kimondottan az az étel, amit már a környezetünkben mindenki evett, de még senki nem készítette el. Első hallásra a recept pofon egyszerű, aztán jön a kisbetűs rész: csak sárgabelű krumpli a jó, gyorsan kell keverni, mert különben nyákos lesz, szóval lassan el is ment a kedvem attól, hogy valaha elkészítsem.

Reggel a felkelő nap bevilágított az ablakon, kiültünk kávézni.
 Mari szerint a lovak alultápláltak, extra adag szénát zúdított a karámba, csak utána jött reggelizni. A beígért "bio" a sajt a tej és a lekvár volt. Őrség egyik ismérve a tök, tökmag és a tökmagolaj. Lekvárt tökből most ettem először, és Isten látja a lelkemet, utoljára is.

Lászlótól elkunyizott térképpel felszerelkezve nekivágtunk az egy napos kőrtúránknak.
 Magyarszombatfán zárt ajtókba futottunk, a fazekas házat pár nappal előbb zárták be, és idén már nem nyitják ki. Ezt a tájház mellett lakó néni közölte, aki látva minket, ahogy a szemünket az apró ablaküvegre tapasztva próbálunk bekukucskálni, rögtön előjött egy kis információ cserére.

Veleméren az Árpádkori templomnál nagy volt a forgalom. 300 Ft-os belépőért a hölgy elmesélte, hogy őseink mérnökei és művészei, miként egyesítették a hitet és a fizikát. A XII-XIII században a misék reggel hatkor kezdődtek és az ablakon bejövő reggeli fénynyaláb miseidőben mindig az aktuális keresztény ünnep, falra festett jelképét világította meg.  A freskók eredeti állapotukban maradtak meg. A templom fő attrakciója, hogy az őszi napéjegyenlőség napján reggel az első fénysugár a bejárati lépcső aljára világít, majd felkapaszkodik a lépcső tetejére, megfordul és a templom hosszanti tengelyén végigsétál. Magyarokra jellemző módon, nemhogy ezt az érdekességet meglovagolnánk, helyette a rendszerváltás után eladták a templom mögötti területet. Új tulajdonosa nem foglalkozott vele, facsemeték nőttek ki a földből, amik végül is akkorára nyúltak, hogy a reggeli nap már nem tudott töretlenül bevilágítani a templomablakon, a mozgó levelek árnyékai ugráltak a falon. Évekig tartó vita volt az egyház és az erdő tulajdonosa között, míg végül maga a Jóisten oldotta meg három éve a problémát. Hatalmas vihar után kicsavarva feküdt az árnyékot vető fa a földön.

Pankaszon a szoknyás harangláb és a kovácsműhely frissen felújítva uniós pénzből, a harang automata órája kicsit sietett a déli harangszóval.
Őriszentpéter az Őrség központja, itt szintén van egy Árpádkori katolikus templom. Őrségre jellemző, hogy a templomok tulajdonosai váltogatták egymást. Így alakult ki, hogy az eredetileg katolikus templom, belső falfreskóit a protestánsok fehérre meszelték, majd miután a templom újból a katolikus gyülekezetet szolgálta, a fehér mészre friss mintázatot festettek. Veleméren ez a sok réteg védte meg az eredeti freskókat, mikor évekig nem foglalkoztak a leégett tetővel. A téglaégetőhöz rövid lejtős sétával jutottunk.

Az őrség jellegzetes település szerkezete a szerek. Ezek dombtetőkre épített zárt épületegyüttesek. Közülük Szalafőn Pityeszer maradt fenn a legjobb állapotban. Mára teljesen kiépítve, turisták pénztárcájára nyomulva várják a látogatókat. A skanzen három épületegyüttesből áll, köztük a kerített ház, ami az Őrség elterjedt háztípusa volt.
A kiállított épületek bejárata nyitva, lánc tiltja a belépést. Mellette a falon, kis táblán olvastuk, hogy mi célt szolgált a ház és mi látható a szobában, ha bekukkantunk. A feliratok mellett másik táblán braille írás, aminek nem láttam értelmét, mivel itt kizárólag látnivalók voltak, megérinteni semmit nem lehetett.
Az olcsó kuponos hétvégének meglett a böjtje. 2500 Ft-os szarvaspörkölt vacsora után előkaptuk a magunkkal hozott sült csirkét, hogy csillapítsuk az éhségünket.

Hihetetlen mennyiségű kullancsot gyűjtöttem be, este alapos tusolás után kullancsmentesen dőltünk ágyba. A kandalló begyújtása már annyira profin ment, hogy éjjel arra ébredtünk, szakad rólunk a víz. 27C volt a kis szobában, kutyánk a bejárati ajtó résére tapadva lihegett. Negyed órás kereszthuzat után sikerült végig aludni az éjszakát.